کندو چند ملکه ای

کندوهای چند ملکه ای

با انجام تحقیقات جدید توسط محققان با روشهای خاص میتوان چند ملکه را در یک کندو نگهداری کرد .

۱-آماده سازی کندو :

برای ساخت کندوی چند ملکه ای ابتدا باید یک کندو سالم که هیچ سوراخ و یا حفره ای در بدنه نداشته باشد و همچنین دارای کف کاملا صاف و بدون درز باشد ،انتخاب کنیم چرا که ملکه ها بعد از معرفی و در یکی دو ساعت اول به علت نا ما نوس بودن شدید محیط چند ملکه ای امکان رفتن به درون حفره و یا حتی خارج شدن ملکه به علت کف ناصاف هست که می خواهیم چند ملکه در یک کندو داشته باشیم بطور مثال برای یک کلنی ۵ ملکه ای باید ۶-۵ قاب جمعیت که عمدتا پرستار هستند در نظر گرفت .مثلا برای داشتن ۵ ملکه در یک کندو باید ۷-۶ ملکه را آماده کرد که اگر پذیرش و یا بعدها یکی از بین رفت کماکان ، کندو ۵ ملکه داشته باشد.

برای معرفی ملکه ها باید کندوی ما بدون ملکه باشد یعنی کلنی را یتیم کنیم و برای موفقیت در معرفی از این روش میتوان استفاده کرد.

۱-در صبح یک کندو با ۸-۱۰ قاب جمعیت را یتیم کرده و سپس با خارج کردن قاب های تخم و لارو ان که به سایر کندو ها می دهیم و این کندو را در زنبورستان به نقطه ای در حدود ۱۰-۱۵ متر دورتر منتقل می کنیم با این کار تمام زنبرهای چرا کننده ان به محل اولیه بر می گردند حتی برای نتیجه بهتر میتوان تمام قابهارا در جلو کندو در محل جدید برس زد تا این زنبورها به محل اولیه برگردند چرا که این زنبورها معمولا ملکه را براحتی نمی پذیرند این کلنی اگر لاروی داشته باشد شروع به ساخت سلول ملکه می کند که در روزهای بعد سلول ها را خراب می کنیم به طوری که حتی یک سلول ملکه باقی نماند ، این کندو را باید از زمان یتیم شدن ۲-۳ روز به این حالت نگه داریم تا نتیجه بهتر شود  و در روزهای بعد باید با توجه به میزان جمعیت شفیره در حال تولد به کندو داد ،دقت کنید که این امکان دارد که تعدادی زنبور مسن در کندو باشند ب به ملکه حمله کنند در این صورت بیاد ملکه ها را خارج کرد و کندو را مجددا با سازی کنیم  اجرای این روش زمان کمتری را میگیرد .

نکته :

۱-اگر کندویی از قبل یتیم بوده نیازی به ۲-۳ روز ماندن ندارد .

۲-برای جلوگیری از کاهش جمعیت کندوی مزبور و همینطور برای پرستاری هر هفته یک قاب شفیره در حال تولد با ان بدهید .

۳-این کندو را باید به علت تغذیه فراوان لاروها ، مرتب تغذیه کرده و ان را به حالت چرای در مزرعه رها نکنید .

۲-با انتخاب یک کندو با ۵-۶ قاب جمعیت و یتیم کردن ان ،زنبورها شروع به ساخت سلول ملکه میکنند در روز سوم سلولهارا خراب میکنیم که مجددا با لاروهای جدید شروع به ساخت سلول ملکه جدید می کنند که در روز ششم آنهارا خراب میکنیم این کندو هنوز هم توانای ساخت سلول ملکه  را دارد لذا در روز ۸-۹ اگر سلولی هست از بین میبریم تا دیگر سلولی در کندو نباشد. بین کار این کندو امید خود را برای ساخت سلول ملکه از دست میدهد ،در نتیجه پذیرش ملکه ها در این کندو ساده تر است و حل این کندو آماده معرفی ملکه ها میباشد .

نکته :این که گفتیم در صبح انجام شود برای این است که در بعد از ظهر تمام زنبورهایی که حتی تجربه  یکبار پرواز را دارند به محل قبلی خود بر میگردند.

 

۲-آماده کرن ملکه ها:

۱-ملکه های  که انتخاب می کنیم باید حدود ۶ ماه عصر داشته باشند چرا  که ملکه های جوانتر از یک حس جنگندگی زیادی برخوردارند و میزان موفقیت را کاهش میدهند .البته این به معنای انتخاب ملکه های پیر نیست و بیاد ملکه های خوب و توانمند باشند و از ۶ ماه بیشتر سن داشته باشند .

۲-اگر ملکه ای نسبت به سایرین خیلی جوان تر باشد مورد حمله زنبورها قرار می گیرد و اگر ملکه ای پیر باشد گرچه پذیرش میشود اما مورد بی مهری واقع شده و از این بی مهری و نبود مراقبت می میرد.

۳-از ملکه خود همان کندو که برای ساختن کلنی چند ملکه ای آماده کرده ایم  استفاده نمی کنیم چرا که احتمال پذیرش همین ملکه و طرد بقیه ملکه ها بیشتر است.

۴-نوک بالهای ملکه ها را قیچی میکنیم تا نتیجه بهتری بگیریم .

۵-ملکه ها را با رنگهای مختلف به منظور شناسایی بهتر علامت گذاری میکنیم.

 

۳-عمل جراحی ملکه ها :

اصلی ترین قسمت کار اینجاست ما با یک قیچی کوچک و تیز و زد عفونی شده اقدام به جراحی و یا عمل قطع عضو ملکه می کنیم، چطور ؟

بر خلاف کتابها و مقاله ها که میگویند ملکه ها با هم جنگیده و یکی دیگری را نیش میزند  باید بدانیم که ملکه ها اصلا یک دیگر را نیش نمیزنند  آنها فقط و فقط یک دیگر را گاز میگیرند،چطور ؟برای این کار کافی است که ما آرواره های ملکه ها را قطع کنیم.همین ،اگر ملکه ها آرواره نداشته باشند دیگر نمی توانند  یک دیگر را گاز کنند و در نتیجه ملکه ها بدست یک دیگر از بین نمی روند شاید دیده باشید که یک ملکه بر پشت ملکه دیگر قرار گرفته و انتهای شکمش را مانند زنبور کارگر که نیش می زدند بر روی بدن ملکه دیگر خم کرده  ولی این کار برای وارد کردن فشار بیشتر برای گاز گرفتن است نه نیش زدن ،پس ملکه ،ملکه دیگر را نیش نمیزند.

برای قطع آرواره های ملکه به این روش عمل میکنیم

۱-ملکه را بین سه انگشت اشاره، شست و انگشت وسطی دست چپ در حالی که سر ملکه رو به جلو است قرار میدهیم .انگشت شست زیر سینه ملکه میباشد .و با دست دیگر با احتیاط آرواره های ملکه را از یک سوم تا نصف بطر جدا گانه و یا هم زمان با قیچی قطع میکنیم .

۲-در این عمل باید احتیاطات زیر را هم لحاظ کنیم مواظب باشیم که شاخک ملکه قطع نشود و همین تور خرطوم یا همان زبان ملکه آسیب نبیند و یا آسیبی به سایر قسمت های اطراف نرسد.

 

درگاه بانک ملت

نماد اعتماد

آماربازدید

5513957
امروز
دیروز
ایت هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه کذشته
کل بازدید
310
668
7564
5493951
22340
0
5513957
Your IP: 18.118.140.108
2024-04-20 06:48

پرداخت

شرح:
مبلغ:

محصولات

لطفا محصول مورد نظر خود را از ليست انتخاب نماييد

مبلغ: (ريال)

Responsive Free Joomla template by L.THEME
جوملا فارسی